Dividend beleggen: Profiteer van andermans winst!
Winst maken zonder ervoor te werken
Wow
Dat klinkt gaaf hè: Winst maken zonder ervoor te werken.
Dit klinkt natuurlijk als een scam.
Het kan zo gezegd worden door onze favoriete Bali cursus verkopers met net te witte tanden.
Heb ik ff goed nieuws voor je, want
Dividend beleggen is geen scam
Dat zit zo:
Bedrijven hebben jouw geld nodig om te kunnen investeren.
Hoe ze jouw geld krijgen? Door aandelen.
Als beloning voor hun aandeelhouders, keren sommige (grote) bedrijven dividend uit.
Dividend is dus een soort beloning voor het kopen van aandelen.
Dus ja, letterlijk winst maken zonder ervoor te werken.
Dit is hoe dividend beleggen werkt
Je koopt een aandeel, bijvoorbeeld één aandeel Shell.
Die olieboer, weet je wel.
Shell keert per kwartaal
(dat is iedere 3 maanden)
dividend uit.
Je krijgt dus voor het bezitten van een aandeel Shell iedere 3 maanden een bedankje!
Het derde kwartaal van 2025 was dit ongeveer $0,35 per aandeel.
“Dat is weinig”
Klopt, maar ze hebben heel veel aandelen en heel veel aandeelhouders.
Shell wil natuurlijk zelf ook wat verdienen.
“Stelletje schurken, ze verdienen al genoeg!”
Zijn we het helemaal met je eens.
Toch is dat dividend best fijn.
Om echte leuke bedragen te krijgen, heb je redelijk wat aandelen nodig.
Maar hé, Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Koop rustig bij, stap voor stap. Je dividend groeit vanzelf mee.
Als je slim bent, pak je het zo aan
Een bedrijf keert dus ieder kwartaal dividend uit.
Nou…
Niet altijd.
Sommige bedrijven doen het maandelijks, andere maar één of twee keer per jaar.
Wil je het slimmer aanpakken dan de gemiddelde belegger?
Dan doe je dit:
Je koopt aandelen die op andere momenten dividend uitkeren.
Je zorgt ervoor dat je drie aandelen hebt die op andere momenten per kwartaal dividend uitkeren.
Drie bedrijven, vier kwartalen in het jaar.
3 X 4 = 12
TOEVALLIG zitten er 12 maanden in een jaar.
Zo pak je dus iedere maand dividend.
Op deze manier heb je een vaste bonus die je iedere maand ontvangt.
“Er zit dus nul risico aan vast?”
Nee, helaas.
Aandelen kunnen stijgen en dalen.
Het dividend is een percentage van de winst per aandeel.
Al daalt de prijs van een aandeel, daalt de winst en daalt het dividend.
🥲
Maar, wees gerust.
De meeste aandelen die dividend uitkeren zijn best stabiel.
De prijzen schommelen niet enorm.
Plus, als het aandeel stijgt, heb je winst op het aandeel en dividend.
Dubbel feest!
Het magische Sneeuwbaleffect (Compound Interest)
Leuk, zo'n kwartaalbonus. Maar wat doe je met dat geld? Je kunt er een biertje van kopen op het terras. Of je doet wat de écht rijke beleggers doen: je gaat het direct herinvesteren. Als je het ontvangen dividend gebruikt om wéér nieuwe aandelen te kopen, krijg je de volgende keer nóg meer dividend. Van dat nieuwe dividend koop je wéér aandelen. En ga zo maar door. Dit noemen we rente-op-rente. Of zoals Albert Einstein het noemde: het achtste wereldwonder. Je geld begint letterlijk voor je te werken en het financiële vliegwiel gaat steeds sneller draaien.
Koerswinst vs. Dividend: Wat is het verschil?
Veel beginnende beleggers staren zich blind op één ding. Ze willen óf aandelen die keihard stijgen (koerswinst), óf aandelen die veel uitkeren (dividendrendement). Als analist en boekhouder kijk ik altijd naar het totale plaatje. Het Total Return. Een razendsnel groeiend techbedrijf keert vaak geen dividend uit. Waarom? Omdat ze elke euro in hun eigen expansie pompen. Ze groeien, dus de koerswaarde stijgt. Een stabiel, gevestigd bedrijf (denk aan een supermarktketen of frisdrankgigant) is min of meer uitvergroot. Die stoppen een groot deel van hun overgebleven winst liever als dividend in jouw zak. Beide strategieën zijn prima, zolang je maar weet wát je precies koopt en waarom.
3 Vaktermen die je moet kennen (om niet als een amateur te klinken)
Omdat we bij WinstWereld de jaarcijfers binnenstebuiten keren, kijken we veel verder dan alleen het dividendpercentage. Let altijd op deze drie dingen voordat je blind een aandeel koopt voor het dividend:
1. De Ex-dividend datum Je kunt niet vandaag slim een aandeel kopen en morgen dividend vangen. Je moet het aandeel bezitten vóór de zogenaamde 'ex-dividend datum'. Koop je het op of na die dag? Dan mis je de boot en moet je wachten tot de volgende ronde.
2. De Pay-out Ratio Deze is extreem belangrijk. Keert een bedrijf 100% van zijn winst uit aan aandeelhouders? Dan rinkelen bij mij direct de alarmbellen. Een gezonde pay-out ratio ligt vaak tussen de 40% en 60%. Zo houdt het bedrijf zijn aandeelhouders blij, maar houden ze zelf ook nog een gezonde buffer over voor slechte tijden, aflossingen of nieuwe innovaties.
3. Dividendbelasting Ah, de fiscus wil natuurlijk ook een graantje meepikken van jouw passieve inkomen. In Nederland houden we standaard rekening met 15% dividendbelasting. Bij Nederlandse aandelen wordt dit bedrag vaak al automatisch door je broker ingehouden. Investeer je in Amerikaanse aandelen? Zorg er dan voor dat je een zogenaamd W-8BEN formulier invult bij je broker. Doe je dit niet, dan betaal je onnodig te veel belasting in de VS. En dat scheelt serieus geld.
Lang verhaal kort
Dividend beleggen is niet zo spannend.
Het is wél slim.
En jij?
Jij bent slim.
Want jij investeert je geld in kennis.
En kennis, begint bij WinstWereld.
Klaar om te beginnen? Start met de basis. Check onze kennisbank voor een van onze gratis artikelen en bouw een ijzersterk fundament (lees ze maar allemaal, als je toch bezig bent😉 Een goed begin is het halve werk.)
Gelijk het diepe in? Bekijk onze winstritten. Dit is hoe je een aandeel analyseert, van begin tot eind. Zo leer je hoe het er écht aan toe gaat.
Wil je alles weten? Lees dan ons e-boek. Aan het eind kan jij zelfstandig (en succesvol) beleggen in aandelen.
Wat hoor ik daar?
Wil je all-in gaan?
Ons WinstWereld Abonnement geeft je toegang tot alles voor 1(!) euro per dag.
De keuze is aan jou.
Vragen of feedback?
Laat het ons weten.
We willen WinstWereld continu verbeteren.
Jouw mening telt!